دانلود آهنگ جدیدclose
پیدایش جادو
زمان جاری : دوشنبه 29 مهر 1398 - 9:46 قبل از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم






ارسال پاسخ
تعداد بازدید 404
نویسنده پیام
abas آفلاین

تیم مدیریت
ارسال‌ها : 166
عضویت: 16 /4 /1394
محل زندگی: پاکدشت
تشکرها : 153
تشکر شده : 175
پیدایش جادو
به نام خدا
با تحقیقات در فرهنگهای مختلف جهان، این اصل پذیرفته شده که تفکر جادویی همراه با تفکر جان ‌پنداری یک فرایند عام و همگانی در میان تمام جامعه‌های آغازین بوده و برخی معتقدند بشر از سپیده‌دم تاریخ با جادو آشنایی داشته است.
در آغاز ، جادو و جادوگری کوششی بود برای سیطره یافتن بر طبیعت و بهره‌گیری مطلوب از آن در راه گذران زندگی.
در دوران جان‌پنداری و گرایش انسان به روح، تلاشهای انسان بیش‌تر به مهار کردن ارواح، ارواح نیاکان و نیروهای فراطبیعی و خدایان تمرکز داشت و در پی آن جادو به ارتباط متافیزیکی انسان و پیرامون آن تغییر ماهیت داد.
در روزگاران کهن و در سده‌های آغازین صورت‌بندی جامعه‌های نخستین، باور به نیروهای فراطبیعی و ارواح زیانکار و سود رسان بسیار رایج بود و مجموعه‌ای از این باورها بنیان تفکرات دینی مردم آن دوران را شکل می‌داد.
در این جامعه‌ها با استعانت از اعمال جادویی و کاربرد سحر و افسون، به درمان بیماریهایی که منشأ آن‌ها را ارواح می‌دانستند، می‌پرداختند. مثلاً در هزاره‌های پیش از میلاد، مردم سرزمین بابل برای مقابله و مبارزه با ارواح خبیث و شریر و باطل کردن آثار زیانبار آن‌ها که موجب مرگ و بیماری می‌شدند و با ایجاد ناآرامیها و ناکامیها در میان مردم، نظم و روال عادی زندگی را برهم می‌زدند، به سحر و جادو توسل می‌جستند و از افسونها و طلسمات گوناگون در دفع آن‌ها بهره می‌بردند.
همه این کارها به کمک جادوگـران و کاهنان قبایل انجام می‌یافت کـه نقش جادوـ پزشک را در جامعه ایفا می‌کردند.
در متون طبی الواح بابلی نیز به این پنداشتها و مبارزه با این‌گونه ارواح و شیاطین و برخی شیوه‌های درمانی از راههای بهره‌گیری از اعمال جادویی اشاره شده است.
در مصر باستان نیز بیماریها را نتیجه کار دیوان و نیروهای جادویی ناشناخته می‌پنداشتند. پزشکان این سرزمین بـا خوانـدن اوراد، افسونها و برپـایـی آیینهای دینـی، جادویی، این ارواح شیطانی را از بدن بیماران بیرون می‌راندند.
در جامعه‌های آریایی، سامی، هندی، استرالیایی، آفریقایی و سایر سرزمینهای کهن نیز جادو بر همه سطوح جامعه سیطره داشت و جادو ـ پزشکانی بودند که از افسونها، اوراد و اعمال جادویی برای باطل کردن و بی‌اثر ساختن اثرات زیانبار جادو، رماندن دیوان و نیروهای زیانکار و درمان بیماریها استفاده می‌کردند.
در الفهرست ابن ندیم آمده است که مصریان، بابلیان و برخی اقوام مانند هندیان، چینیان و ترکان، هریک از اقسام جادوها و شیوه‌های گوناگون سحر و افسون استفاده می‌کردند.
ظاهراً ساحری از میان رودان که خاستگاه و خانه سحر و جادو بود، به میان مردم عرب آمد، چون به احتمال زیاد کلمه عربی سحر از واژه اکدی، یا آرامی ساحیرو، به معنای ساحر و جادوگر گرفته شده است.
برخی، ایران را از جایگاههای اولیه پیدایش سحر و جادو و کلده و آشور را محل رواج و پیشرفت اعمال جادوگری، جن‌گیری، طلسم‌سازی و عزایم‌خوانی دانسته‌اند.
برخی نیز مانند هُرویتس، بابل را مرکز آموزش جادو و رواج اعمال جادوگری می‌دانند.
ابن خلدون می‌نویسد که سحر و جادو، ستاره‌شناسی و آنچـه بدانها وابسته بـود مانند طلسمات در میان اقوام کهن مانند کلدانیان و سریانیان بابل، قبطیان مصر و اقوام دیگر بسیار متداول بوده و بازار گرمی داشته است.
به نوشته همو پیش از بعثت حضرت موسی (ع)، جادوگران در بابل و مصر بسیار فعال بودند و آثاری از افسونهای آنان هنوز در «بَراری» واقع در سرزمین مصر بر جای مانده است.
در آن دوره کار سحر و ساحری در مصر به اوج قدرت و نهایت شهرت رسیده بود و ساحران آن سرزمین چنان در فن و هنر جادوگری مهارت داشتند که عقلهای مردم را حیران و دلهای آن‌ها را به خود شیفته و مفتون کرده بودند.

خداوند در سوره اعراف به معارضه داناترین جادوگران مصر با حضرت موسی (ع) اشاره می‌کند و باطل شدن سحر و جادوی آن‌ها را با معجزه اژدها گردیدن عصای موسی (ع) و بلعیدن جادوهای ایشان بیان می‌دارد.
در آن میان، نام دو تن از داناترین و هنرمندترین این گروه از جادوگران مصری معارض موسی (ع) را، جَنِس و جَمْبْرِس ذکر کرده‌اند.
خداوند در قرآن کریم کسانی را که به مردم جادوگری می‌آموختند، شیطان (دیو) و کافر خوانده و به دو فرشته هاروت و ماروت، آموزشگران جادو در بابل و تنبیه آن‌ها اشاره کرده و فرموده است: «سحری به آن دو نازل شد که آنان به هنگام آموختن آن به مردم کار خود را فتنه می‌نامیدند و مردم را هشدار می‌دادند که مبادا با به کار بردن سحر کافر شوند».
به استناد آیه یادشده، گفته‌اند که سحر و جادو از بابل به سرزمین اسرائیلیان رفت و در زمان سلیمان، دیوان یا شیاطین به مردم فلسطین سحر می‌آموختند.
در عهد عتیق ساحر یا جادوگر برگردان کلمه حَرْتُم، طبقه‌ای از کاتبان مقدس است که در نویسندگی مهارت داشتند و با داشتن اطلاعات وسیع مدعی آشنایی با علوم غریبه بودند و به اعمال جادویی، خوابگزاری و تعبیر رؤیا می‌پرداختند.
در قرآن کریم ۶۶ آیه به سحر و ساحری اختصاص دارد. از این آیات فقط ۳ آیه در مدینه به پیامبر (ص) وحی شده است. در سوره‌های مائده و انعام و آیاتی در سوره‌های دیگر، کلمه «سحر» به معنای افسون و جادو، و در سوره اعراف و سوره مؤمنون کلمه «سَحَرَ» به معنای جادو، سحر و افسون کردن و به کار بردن سحر آمده است.
در سوره اسراء کلمه مَسحور و در سوره شعراء کلمه مُسحَّر به معنای جادوشده به کار رفته است. افزون بر آن کلمات ساحر (جادوگر) و ساحرون (جادوگران) و سَحّار (جادوگر بزرگ) در آیات سوره‌های دیگر نیز آمده است.
در ترجمه و تفسیر کهن فارسی قرآن کریم اثـری احتمالاً از سده ۱۰قمری واژه‌هـای فارسی جادوی، جادویان، جادویی، جادویی کرده شده، جادویی کردگان و جادویی به ترتیب برابر کلمات سحر، السّاحرون، سَحّار، مَسحوراً، مَسحورون و ساحر گزیده شده است.
برخی معتقدند که جادوکاریهایی مانند طالع‌بینی ، زایچه‌شناسی، دفع اجنه و شیاطین و ارواح خبیث، دعانویسی و آینده‌بینی را مُغها به کیش زردشت وارد کردند. مُغها کسانی بودند که درمان کردن بیماریها را برعهده داشتند و اعمال جذب دوست و دفع دشمن و آزار دادن کسان را در جامعه انجام می‌دادند. این افراد با ساختن مجسمه مومی به شکل اشخاص و انجام دادن برخی کارهای جادویی روی آنها، این اشخاص را به دردها و زخمهای مهلکی دچار می‌ساختند.

در عصر زردشت جادو و جادوگری در همه‌جا رایج بود و مردم آن را فریب‌کاری و امری زشت می‌انگاشتند.
بنابر روایتهایی در متون پهلوی، مردم دهی که دوغدو، مادر زردشت، در دوران دوشیزگی در آن می‌زیست، از پرتو نوری که به سبب ورود فره ایزدی در درون او، از او بیرون می‌تراوید، شگفت‌زده شدند و به نزد پیشگویان شکایت بردند و او را به جادوگری متهم کردند و از ده بیرون راندند.
دوغدو به دهی که پدر دودمان زردشت در آن می‌زیستند رفت و با پدر زردشت ازدواج کرد. هنگامی که نطفه زردشت در زهدان او بسته شد، دیوان (جادوان) ده برای نابود کردن زردشت در شکم مادر، دوغدو را به تب و درد آزاردهنده‌ای دچار کردند.
دوغدو برای بیرون‌کردن بیماری از تن خود خواست نزد جادو ـ پزشکان رود، اما ایزدان او را از ایـن کار بـاز داشتند. زردشت که پزشکی و دیگر پیشه‌ها و هنرها را از راه دانش ایزدی و بینش مینوی آموخته بود، در دوره حیات وردهایی را که از راه دین فرا گرفته بود، برای دور کردن بلا و شکست دادن دیو و پری و بی‌اثر کردن جادوگری و پری‌گری و درمان کردن بیماریها و مانند آن‌ها به کار می‌برد.
در مینوی خرد آمده است: «گویند زردشت با جادوان می‌ستیزد و به اهرمن می‌گوید که با او می‌جنگد و او و دیوان و دروجان و جادوگران و پریان را جملگی با هوم (گیاهی که شیره آن در مراسم دینی به کار می‌رود) و بَرسَم (شاخه‌های درختی که موبد در مراسم دینی در دست می‌گیرد) نابود می‌کند

امضای کاربر : برای شروع نباید عالی باشی اما برای این که عالی باشی باید شروع کنی.
شنبه 30 آبان 1394 - 13:59
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 5 کاربر از abas به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: nazanin777bcf & edward & sabajb & rahenoor1350 & motamed &
yeganeh آفلاین



ارسال‌ها : 882
عضویت: 3 /6 /1394
محل زندگی: تهران
تشکرها : 295
تشکر شده : 1001
پاسخ : 1 RE پیدایش جادو
بسیار عالی از مطالب مفیدتان که کمک کننده به سایت و متشکرم از کوشا بودن شما

شنبه 30 آبان 1394 - 17:01
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
abas آفلاین


تیم مدیریت
ارسال‌ها : 166
عضویت: 16 /4 /1394
محل زندگی: پاکدشت
تشکرها : 153
تشکر شده : 175
پاسخ : 2 RE پیدایش جادو
خواهش میکنم، ممنون

امضای کاربر : برای شروع نباید عالی باشی اما برای این که عالی باشی باید شروع کنی.
یکشنبه 01 آذر 1394 - 22:20
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
vampire آفلاین


کارآموز 0=0
ارسال‌ها : 15
عضویت: 21 /5 /1394
محل زندگی: پاکدشت
تشکرها : 81
تشکر شده : 7
پاسخ : 3 RE پیدایش جادو
خوب بود عباس کارت درسته

چهارشنبه 04 آذر 1394 - 14:14
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
tinnayi آفلاین



ارسال‌ها : 15
عضویت: 7 /12 /1397
محل زندگی: Urumiye
تشکرها : 1

پاسخ : 5 RE پیدایش جادو
مچکر

پنجشنبه 23 اسفند 1397 - 11:22
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
ارسال پاسخ



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :


تماس با ما | پیدایش جادو | بازگشت به بالا | پیوند سایتی RSS